עו"ד אורית אמיתי בדיון בוועדה. צילום מסך: ערוץ הכנסת
עו"ד אורית אמיתי בדיון בוועדה. צילום מסך: ערוץ הכנסת

עמותת איל"ן השתתפה השבוע בדיון מעקב סוער בוועדת הבריאות של הכנסת, שעסק ביישום הרפורמה של משרד הבריאות בתחום התפתחות הילד ובהשלכותיה על ילדים הזקוקים לטיפולים פרא-רפואיים ושיקומיים.

הדיון התקיים לקראת כניסת הפעימה השנייה של הרפורמה באוגוסט הקרוב, ובמהלכו הביעו הורים וארגונים חשש מפגיעה בזמינות הטיפולים, מהארכת זמני ההמתנה ומקשיים בשמירה על רצף טיפולי לילדים.

את איל"ן ייצגה בדיון עו"ד אורית אמיתי, שהציגה את הפערים והקשיים שעולים מהשטח מאז החלה הרפורמה לפעול בחודש פברואר האחרון. במסגרת הדיון העלתה איל"ן, כחלק מפורום הארגונים, את סוגיית ההכרה בילדים סומטיים - ילדים עם מוגבלות גופנית קשה ומתמשכת - ואת ההקשחה המשמעותית בקריטריונים מצד קופות החולים לגבי הכרה זו.

לדברי אמיתי, נתונים שעלו בעקבות בקשות חופש מידע מצביעים על ירידה דרמטית באחת הקופות במספר הילדים המוכרים כילדים סומטיים: מכ-800 ילדים בשנה בעבר לכ-250 בלבד כיום.

בנוסף, ביקשה איל"ן מיו"ר הועדה לוודא, כי בהגדרת מוגבלות סומטית מתייחסות הקופות גם לילדים ובוגרים עם מוגבלות גופנית נרכשת במהלך החיים - ולא רק מוגבלות מולדת.

במהלך הדיון הציגו הורים בהם חיה יחזקאל, אקטיביסטית של איל"ן, סיפורים אישיים על קשיים בקבלת טיפולים, זמני המתנה ארוכים וחשש מפגיעה בילדים הזקוקים למענים שיקומיים רציפים. במקביל, נציגי משרד הבריאות הציגו צעדים שננקטו להרחבת כוח האדם במערכת הציבורית ולתגבור השירותים.

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ יוני משריקי, הדגיש בדיון כי "כל חודש של המתנה עלול להשפיע על התפקוד, על ההשתלבות במסגרת החינוכית ועל הביטחון של הילד", וביקש לוודא כי המערכת ערוכה לפני הרחבת הרפורמה לשלבים נוספים.

באיל"ן מדגישים כי הארגון ממשיך לעמוד בקשר שוטף עם משרד הבריאות וקופות החולים, במטרה להבטיח שזכויות הילדים לקבלת טיפולים ראויים, נגישים ובזמני המתנה סבירים - לא ייפגעו.